חיפוי מעליות – מדריך מפורט

מערכת שורש  ז חשוון, תשפג  11/1/2022

חיפוי המעלית נבחן גם בפן האסתטי, וזאת מהסיבה הפשוטה שהדיירים מצפים לכך ולא מוכנים להתפשר על תחושה נעימה תוך כדי שימוש במעלית
.......................

חיפוי מעליות – מדריך מפורט

אחת התמונות הנפוצות ביותר בכל הערים בארץ היא של בניין שעובר שיפוץ. בחלק מהמקרים זהו מימוש של תמ"א 38, ויש כמובן גם מבנים שמשתדרגים בלי קשר לתוכנית המתאר הארצית החשובה. המכנה המשותף הוא החובה לוודא שלא ייגרם נזק לתשתיות הבניין תוך כדי העבודות, ובפרט להגן על המעלית.

הסיבה לכך היא שבמהלך השיפוץ העובדים משתמשים במעלית כדי להעביר חומרים שונים וגם ציוד מקומה לקומה. תוך כדי הפעולה הנ"ל עלול למשל להישפך צבע ולגרום נזק, ועוד סכנה היא התנגשות של פריט ציוד כבד בדפנות המעלית או בתקרה ופגיעה בהן. חיפוי מעלית מספק את ההגנה הנחוצה ומאפשר לכם לשפץ את הבניין בראש שקט באמת.

בחירת סוג החיפוי

ההחלטה הראשונה לגבי חיפוי מעליות היא לגבי סוג החיפוי. האופציות הן חיפוי עץ וחיפוי בד. עץ אמנם נתפש כחזק יותר אבל בגלל אופי החיפויים דווקא אופציית הבד היא הטובה יותר. חיפוי עץ הוא לוחות ואם בוחרים בהם חשוב לוודא שהעובי שלהם הוא לכל הפחות 16 מ"מ, מפני שלוחות דקים לא יובילו להגנה אמיתית על המעלית. כמו כן כדאי להימנע מלוחות OSB (שעלולים לגרום לריח לא נעים בתא הסגור) ומלוחות PVC (שאין להם את החוסן הדרוש כדי להגן על דפנות המעלית). כשבוחרים בלוח עץ, הגימור האפשרי הוא פורמייקה או עץ טבעי, ושניהם מייצרים מראה אסתטי כך שדיירי הבניין יוכלו להשתמש במעלית בנוחות גם במהלך השיפוצים.

חיפוי מעלית עם חליפת בד מייצרת כאמור מוגנות מיטבית – בתנאי שהחליפה מורכבת מ-3 שכבות לפחות, והעובי המצטבר הוא 25 מ"מ.

איך מתקינים חיפוי מעלית?

השלב הבא הוא התקנת חיפוי המעלית הנבחר. ההמלצה היא על התקנה בשיטת התיבה הצפה, שמשמעותה שמירת מרווח של מספר מילימטרים בין הדפנות והתקרה לבין חליפת המגן. הסיבה לכך היא פיזיקלית: אם חליפת הבד תהיה צמודה לקירות המעלית, כל מכה שתספוג החליפה (למשל בגלל פגיעה של עגלה ועליה חומרים כבדים) תייצר אנרגיה שתעבור אל הקירות ועלולה להזיק להם. כשיש מרווח וחליפת המגן סופגת את האנרגיה הזעזוע נשאר בה ולא עובר הלאה.

הדגש השני בהתקנת חיפוי מעליות הוא חיבור מדויק ומוקפד של פתרון המיגון של התקרה לזה של הדפנות. חיבור שמבוסס על זוויות מתכת עלול להתפרק תוך זמן קצר, ולכן אינו מומלץ. כמו כן חשוב להימנע מהתקנה נמוכה מדי של חיפוי התקרה כדי לא ליצור תחושת מחנק במעלית.

תשומת לב גם לפן האסתטי

בעידן הנוכחי חיפוי המעלית נבחן גם בפן האסתטי, וזאת מהסיבה הפשוטה שהדיירים מצפים לכך ולא מוכנים להתפשר על תחושה נעימה תוך כדי שימוש במעלית במהלך השיפוץ. פתרון מיגון מוצלח יכלול חלוניות עבור פתחי האוורור וגופי התאורה, ועוד דגש חשוב הוא הוספת מכסה פריק עבור פאנל הפיקוד, כך שבמקרה של תקלה לטכנאי שמגיע לתקן אותה תהיה גישה נוחה אל לוח האם.